1753 De Witte Os
In 1753 openen Egbert Douwes en zijn vrouw Akke Thijsses hun kruidenierswinkel De Witte Os in Joure. Daar leggen ze de basis voor het Douwe Egberts van nu. Ze specialiseren zich in de verkoop van wat men in die tijd noemt: koloniale waren. Egbert Douwe sprak liever over producten die 'tot de genoegens van het dagelijks leven behoren'. Koffie, thee en tabak zijn de belangrijkste producten.
1755 De geboorte van Douwe
Op 10 januari 1755 krijgen Egbert Douwes en Akke Thijsses een zoon: Douwe Egberts. Hij trouwt in 1775 met Ymke Jacobs Visser. Rond 1780 komt hij bij zijn ouders in de zaak. En de zaken gaan goed.
1753 De Witte Os
Rond 1900 krijgt Douwe Egberts verre nazaat Cornelis Johannes de Jong de leiding over het bedrijf. Hij laat achter De Witte Os een nieuwe pakhuis bouwen en gaat voorverpakte koffie verkopen met daarop een koffieschenkster in Fries kostuum. Zij wordt het icoon van Douwe Egberts. Er zijn door de jaren heen kleine dingen veranderd, maar de grootste transformatie vindt plaats in 1983. Vanaf dit jaar schenkt de Friese dame in plaats van één, twee kopjes koffie in om samen te genieten van koffie.
1898 Douwe Egberts in Utrecht
Douwe Egberts breidt uit naar Utrecht. De zakken ruwe koffie worden in die tijd met paard en wagen naar de branderij gebracht. Sinds 1929 zit Jacobs Douwe Egberts in de fabriek die nu het hoofdkantoor is. Iedereen die naar Utrecht rijdt vanaf het westen via de Vleutense brug ruikt de geur van heerlijke verse koffie.
1924 Zegels plakken
Douwe Egberts is het eerste Nederlandse bedrijf dat start met een spaarprogramma. Met ouderwets knippen en plakken sparen koffiedrinkers door heel het land voor exclusieve Douwe Egberts geschenken. Vandaag de dag spaart 59% van alle Nederlandse huishoudens D.E waardepunten en jaarlijks gaan er ruim 2,5 miljoen geschenken over de toonbank.
1925 Eerste D.E. reclameuiting
In dit jaar verschijnt de eerste D.E reclame in de vorm van een raambiljet. Winkeliers met Douwe Egberts in hun assortiment prijken met de poster op hun winkelruiten.
1925 Eerste D.E reclameuiting
In dit jaar verschijnt de eerste D.E reclame in de vorm van een raambiljet. Winkeliers met Douwe Egberts in hun assortiment prijken met de poster op hun winkelruiten.
1937 Pickwick
Douwe Egberts koffie... lekkere koffie. In 1967 maakt Douwe Egberts voor het eerst reclame op de Nederlandse televisie. In deze commercials staan saamhorigheid en de verbindende functie van koffie centraal. Douwe Egberts televisie reclames zijn door de jaren heen (zowel in beeld als geluid, met het bekende melodietje) vertrouwde commercials geworden in de Nederlandse huiskamers.
1967 De Wigomat
In dit jaar brengt Douwe Egberts de Wigomat op de markt. Het is een elektrisch snelfilterapparaat dat wordt gezien als de voorloper van het koffiezetapparaat met filter zoals we dat nu kennen.
1967 De eerste commercial
Douwe Egberts koffie... lekkere koffie. In 1967 maakt Douwe Egberts voor het eerst reclame op de Nederlandse televisie. In deze commercials staan saamhorigheid en de verbindende functie van koffie centraal. Douwe Egberts televisie reclames zijn door de jaren heen (zowel in beeld als geluid, met het bekende melodietje) vertrouwde commercials geworden in de Nederlandse huiskamers.
1968 Oprichting D.E. Nederland
In 1960 neemt Douwe Egberts meer dan de helft van de nationale koffie- en tabaksexport voor haar rekening. Douwe Egberts Nederland, opgericht in 1968, is de werkmaatschappij die zich richt op de marketing en verkoop van koffie en thee in Nederland.
1989 Overname Van Nelle / Natrena
In 1989 wordt het merk Van Nelle ondergebracht bij Douwe Egberts Nederland en in 1996 neemt Douwe Egberts suikervervanger Natrena over.
2001 Douwe Egberts SENSEO®
Met de introductie van SENSEO® breekt een nieuw tijdperk aan voor koffiedrinkend Nederland. Ineens is het mogelijk om slechts één kopje koffie per keer te zetten en kan iedereen z’n eigen favoriete koffiepadvariant kiezen.
2002 Gedaantewisseling Aroma Lady
In 1992 wordt de koffiekan van de Friese dame gemoderniseerd en in 2000 is het tijd voor een frisser uiterlijk van het beeldmerk. Als onderdeel van een nieuwe merkstrategie van Douwe Egberts is het in 2002 tijd voor een complete metamorfose. De koffiestruik en de ouderwetse klederdracht verdwijnen en het beeld van de Friezin maakt plaats voor de Aroma Lady die geniet van een kop dampende koffie.
2018 Douwe Egberts 265 jaar
Inmiddels bestaat Douwe Egberts 265 jaar en draagt de naam een rijke geschiedenis met zich mee. Heeft u een bijzonder koffieverhaal?