Robusta koffiebonen: dit moet je erover weten
Er bestaan tientallen koffiesoorten, waarvan robusta een van de belangrijkste is. Hoe proef je robustabonen terug in je kop koffie? En wat is het verschil met die andere bekende koffieboon, de arabica?
Arabica en robusta zijn de meest geteelde koffieplanten ter wereld én geschikt voor consumptie. Daarbij wordt arabica verreweg het meest gedronken. 70% van de koffie is gemaakt van deze koffieboon. De overige 30% is robusta. De robustaboon is kleiner, ronder en ook iets zwaarder dan de arabicaboon.
Oorsprong robusta
De robustabonen zijn afkomstig van de Coffae canephora. Deze koffieplant heeft zijn herkomst in Centraal- en West-Afrika en Ethiopië. Je komt deze plant vooral tegen in lager gelegen gebieden rond de evenaar, waaronder Zuid-Oost Azië. Vooral in Vietnam wordt veel robusta geteeld. Omdat de teelt van robusta veel minder arbeidsintensief is – en deze boon ook makkelijker te telen is – is de opbrengst groter dan die van arabica.
Hoe zit het met het cafeïnegehalte?
Een groot verschil tussen arabicabonen en robustabonen is het cafeïnegehalte. Robusta bevat namelijk veel meer cafeïne dan arabica. Dit komt omdat robusta lager groeit dan arabica en zich meer moet beschermen tegen ziekten en parasieten. Cafeïne is namelijk een natuurlijk beschermingsmiddel.
Smaak van robustabonen
Robusta koffie is vaak sterk en iets bitterder qua smaak en een beetje aards. Hierdoor wordt-ie meestal alleen gebruikt in blends (met arabica) om je koffie een volle, stevige body te geven. Ook vind je robusta vaak terug in oploskoffie.
Robustabonen: welke moet ik kiezen?
Op Koffievoordeel.nl vind je veel koffies met een blend van robusta en arabica. Door de toevoeging van robustabonen hebben deze blends vaak een straffe smaak. Hierdoor zijn ze ook geschikt om te gebruiken voor melkkoffies, waaronder cappuccino en latte macchiato. Goed te weten is dat de smaak van je koffie niet alleen bepaald wordt door de soort koffieboon, maar ook door het land van herkomst, de verwerking (gewassen of ongewassen), de branding én hoe jij hem uiteindelijk zet.