Van energieke krachtpatser naar cafeïnevrij genieten

Van energieke krachtpatser naar cafeïnevrij genieten

Bij Koffievoordeel hebben we een voorliefde voor heerlijke koffie. We verkopen de lekkerste koffies van over de hele wereld met een mooi of bijzonder verhaal. Toch hebben we het maar weinig over decafé terwijl we ook een flink aantal cafeïnevrije koffies aanbieden. Wat is het verschil tussen ‘normale’ en cafeïnevrije koffie in smaakbeleving, aroma en eventuele bijwerkingen? Of zijn die verschillen er niet?

Hoeveel cafeïne?

De hoeveelheid cafeïne in uw koffie hangt af van het soort, de sterkte en de grootte van uw kop. Arabica koffiebonen bevatten ongeveer 1 tot 1,5 procent cafeïne, voor Robusta koffiebonen is dat 2 procent. Een krachtigere koffie zal over het algemeen dus meer cafeïne bevatten. De koffiedrinker met een voorliefde voor stevige Robusta koffies zal dus meer energie van zijn dagelijkse kop koffie krijgen.

De smaak

Omdat de extractie van cafeïne in gang wordt gezet vóór het branden, heeft proces gelukkig weinig invloed op de smaak. Toch ontkomen we er niet aan dat de bitterheid van uw koffie verandert, decafé heeft daarom vaak een mildere geur en smaak. Het onttrekken van cafeïne heeft geen invloed op de kwaliteit van de koffie, sommige koffieliefhebbers zullen decafé lekkerder of minder smakelijk vinden. Smaken verschillen!

Cafeïne en uw gezondheid

Koffie is gezond! Onze geliefde drank is zelfs onderdeel van de Schijf van Vijf, natuurlijk zijn er een paar uitzonderingen. Kookkoffie en koffie gezet met een cafetiere vallen hier bijvoorbeeld buiten omdat er meer cafestol in zit. Dat is een stof die het LDL-cholesterol verhoogt en dus niet goed is voor onze bloedvaten. Cafestol zit in alle koffie, daarom raadt het Voedingscentrum aan om uw koffieconsumptie te beperken tot 2 tot 3 kopjes espresso per dag.

Cafeïne kan verschillende lichamelijke en geestelijke effecten hebben op de mens. Het kan bijvoorbeeld zorgen voor rusteloosheid, angstgevoelens, slaapproblemen of hoofdpijn. Gelukkig heeft niet iedereen daar last van en kan het zo zijn dat u door koffie net wat meer energie heeft. Het verschilt per persoon welke positieve of negatieve uitwerkingen koffie heeft. Decafé is ideaal voor mensen die sterk reageren op cafeïne en daardoor moeten oppassen. Voor zwangere vrouwen of mensen met hartproblemen is decafé bijvoorbeeld een perfect alternatief.

Extractie van cafeïne

Eigenlijk is geen enkele koffie helemaal cafeïnevrij. Tijdens het extractieproces blijft er namelijk altijd een kleine hoeveelheid achter. Volgens de wet mag decafé niet meer dan 0.1 procent cafeïne bevatten, dat betekent niet meer dan 1 milligram cafeïne per gram koffie. Om deze bron van energie uit de koffie te halen, zijn verschillende methodes mogelijk waarbij de groene rauwe koffiebonen de basis vormen:

Waterbasis methode
De naam zegt het al: bij deze methode wordt water als extractiemiddel gebruikt. Door de groene ongebrande bonen met water te stoepen, lost de cafeïne op. Het water met daarin cafeïne wordt vervolgens door een koolstoffilter gepompt zodat de cafeïne wordt opgenomen. Het overgebleven water kan zo later opnieuw gebruikt worden voor hetzelfde proces.

De bonen worden na dit proces met warme lucht gedroogd en met koude lucht gekoeld om daarna zoals elke andere koffieboon gebrand, gemalen en verpakt te worden.

DCM-methode
Hiervoor worden de bonen eerst 30 minuten gestoomd om daarna tien uur lang meerdere malen gereinigd te worden met dichloormethaan (ook wel ethylacetaat). Als de koffie na al die uren hard werken cafeine vrij is, is het tijd om het chemische oplosmiddel te laten verdampen. Ethylacetaat is een stof die in veel fruit- en groentesoorten voorkomt, deze methode wordt hierdoor ook wel de ‘natuurlijke’ methode genoemd.

De CO2-methode
De koffie wordt ook bij deze methode eerst gestoomd voordat ze in een bad vloeibare koolstofdioxide gaan onder een druk van 73 tot 300 atmosfeer. De CO2 met daarin de opgeloste cafeïne wordt daarna gescheiden van de koffiebonen.

Dan zijn er twee mogelijkheden om het extractieproces af te maken. Voor de eerste manier laat men de druk gedeeltelijk ontsnappen zodat de CO2 verdampt en de cafeïne kan worden opgevangen. Zo kan het CO2 gas worden opgevangen voor hergebruik. Voor de tweede manier houdt men de CO2 onder druk om de cafeïne door middel van water of koolstoffilters te verwijderen. Het grote voordeel van de CO2-methode is dat er geen giftige oplosmiddelen aan te pas komen.

Cafeïnevrij genieten

Hoewel er in cafeïnevrije koffie altijd een klein percentage van de stof zal achterblijven, is de koffie een stuk beter voor uw gezondheid. Koffie zonder de energieopwekkende stof cafeïne is daarom een goed alternatief voor koffieliefhebbers die gevoelig zijn voor de bijwerkingen. Bovendien is het verschil in smaak vaak maar klein, dus probeer een van onze heerlijke cafeïnevrije koffies en ervaar het zelf!

Veel koffieplezier, Julia
ArabicavsRobusta